dimarts, 3 de març del 2009

Com que no disposo de cap unitat de programació he agafat una de l'editorial Vicens Vives:
Area: Medi Natural
Curs: Primer de primària
Titol: L'escola

Objectius didàctics

– Observar una il·lustració que representa l'inici d'un nou curs i comentar-la.
– Identificar els espais en què es divideix la nostra escola.
– Conèixer les principals estances d'un centre educatiu.
– Aprendre el nom dels edificis i dels objectes més importants que es poden veure des de la de l'escola.
– Identificar les activitats més importants que es duen a terme en una escola.
– Conèixer els noms i les utilitats d'objectes d'ús habitual a l'escola.Identificar les activitats que realitzen les persones que treballen a l'escola.
– Completar i explicar una història a partir de l'observació d'una sèrie d'imatges.
– Conèixer i posar en pràctica les normes bàsiques de comportament dins i fora de l'aula, així com a la resta de l'escola.
– Dibuixar la nostra escola tenint en compte els elements que la constitueixen.



Continguts


– Desenvolupament d'una actitud positiva pel fet d'assistir a escola.
– Identificació en una imatge de les estances escolars.
– Col·locació d'adhesius en els llocs corresponents, segons l'enunciat.
– Identificació dels objectes i dels edificis de l'entorn pròxim a l’escola.
– Observació i explicació de fotografies que representen diverses activitats que es fan a l'escola.
– Selecció de l'activitat escolar preferida.
– Identificació dels objectes que es troben a la classe i reconeixement de la seva utilitat.
– Relació d'oficis vinculats a l'escola amb els espais en què es duen a terme cadascun d’ells.
– Ordenació d'imatges seguint una seqüència cronològica i explicació de la història que s’hi representa.
– Desenvolupament de la capacitat crítica sobre la correcció o incorrecció de determinades accions que es realitzen habitualment.
– Dibuix de l'escola i dels elements més importants que la caracteritzen.



Criteris d'avaluació

– Observar si valoren positivament el fet d'assistir a l'escola.
– Comprovar que coneixen les activitats que es realitzen a l'escola.
– Constatar que coneixen els objectes que podem trobar a l'escola, així com les funcions de cadascun d’ells.
– Esbrinar si reconeixen els edificis i els objectes més importants que es troben a l'entorn més pròxim a l'escola.
– Comprovar que expressen els seus propis gustos i preferències.
– Verificar que saben relacionar les persones de l'escola amb els objectes i els espais que utilitzen.
– Constatar que saben explicar una història a partir de l'observació i la numeració d'una sèrie d'imatges desordenades.
– Assegurar-se que coneixen i apliquen les normes bàsiques de comportament tant dins de l'aula com a la resta de l’escola.

REFLEXIÓ I PROPOSTES DE MILLORA

Crec que aquesta és una unitat que es podria aprofitar molt més per treballar la interculturalitat.
Els punts possitius són:
  • la introducció a l'escola a tots els alumnes, tant als que ja la coneixen com als nouvinguts.
  • les propostes de treball en grup ja que d'aquesta manera poden col·laborar entre si i aconseguir que els nois ajudin als nouvinguts en el grup
  • dibuixos de l'escola que fan que l'alumne nouvingut o de fora, comenci a assimilar els nosu espais i sentir que formen part d'ell.
  • expressió oral.
  • Les normes bàsiques de comportament.

Els punts amillorar són:

  • Ja que s'està parlant del espais de l'escola es podria aprofitar per fer que un alumne fes de guia per els alumnes de fora i explicar mes o menys el funcionament d'aquesta.
  • La mateixa expressió oral es pot aprofitar per ensenyar com es diu les parts estudiades en altres idiomes.
  • A l'activitat on es parla de les activitats predilectes a l'escola, també es podrien explicar les diferents activitats d'arreu del món.
  • També es pot comparar l'escola actual amb la resta d'escoles del món.

Conclusions:

Crec que les unitats didàctiques fan un petit enfoc per donar-nos als mestres l'oportunitat de desenvolupar-lo a l'aula en la mesura que ho necessitem. Es a dir que crec que sóm els mestres els que hem de conèixer la nostra classe i als nostres alumnes i decidir quines són les activitats adequades per cada grup.